Monday, June 1, 2009

Silat, Kung Fu & Kekuatan Sebenar


Satu isu yang hangat dipaparkan setiap hari didalam akhbar2 tempatan mengenai kejadian meragut.Justeru itu.mempelajari ilmu mempertahankan diri seperti silat,taekwando.kungfu dan lain2 menjadi kemestian dewasa ini.

Bukan apa pun.sekadar ingin mempertahankan diri,walaubagaimanapun.mengelak dan membiarkan tanpa berlawan dengan mereka adalah terbaik,memandangkan nyawa adalah harga yang tidak ternilai.Lagipun kalau kita bersabar dan berdoa kepada Allah pasti mendatangkan kebaikan kepada diri kita lagi.

Sebagaimana hadis nabi."Nabi bertanya sahabat : Apakah kamu fikir berkenaan hal kekuatan dalam gusti (berlawan)? Sahabat menjawab : Lelaki yang tidak mampu ditandingi gustinya Nabi menjawab : tidak sedemikian tetapi kekuatan yang sebenarnya adalah seseorang yang mampu mengawal dirinya ketika marah' ( Riwayat Muslim, no 4722 )

Jelas dari hadis ini nabi s.a.w sedang menguji kefahaman sahabat, apabila kebiasaannya seseorang akan memuji orang yang handal bergusti serta dianggap kuat dan gagah.dan hebat dalam pergaduhan.

Namun pada pandangan Islam, gagah itu berbeza sudutnya dari fizikal luaran. Penguasan dalaman lebih utama dari penguasaan luaran. Hati lebih penting dari fizikal. Benar itulah dia.

Memang dari satu sudut kita dibenarkan untuk mempertahankan diri, tetapi bila mengenangkan susulan mudarat yang mungkin mendatang, adakalanya lebih wajar untuk senyap kecuali jika pukulan boleh meragut nyawa dan melumpuhkan anggota diri jika tidak melawan. seperti kata chuck norish juara karate.lebih baik biarkan barang dirampas oleh penjahat drp melawannya.Lepas ni nak cuba berlatih semula silat habib amid dan lian buku belebab sudah hampir tujuh tahun tak mempraktiknya hehe macamana nak side kick ni.
Sekian"

No comments: